Binnen Familiedokters kijken wij altijd welke kansen er liggen voor onze praktijken. Zo zijn wij erg overtuigd dat e-health toepassingen veel toegevoegde waarde kunnen bieden binnen onze zorgprocessen. Wij zijn daarmee niet de enige. Uit een onderzoek van het Nivel in 2020 is gebleken dat huisartsen tijdens de COVID-19 crisis extra hebben ingezet op online dienstverlening zoals videoconsulten of monitoring op afstand. Zowel de ervaring van de huisarts als de ervaring van de consument en (chronische) patiënt met e-health is in dit onderzoek meegenomen. Welke conclusies zijn er getrokken voor de toekomst?
Ervaring huisartsen: Grote meerwaarde van e-health toepassingen
Het blijkt dat driekwart van de huisartsen door corona meer gebruik is gaan maken van e-health toepassingen, met als allergrootste stijger het videobellen. Ook het online aanvragen van herhaalrecepten wordt als meerwaarde gezien, maar deze toepassing werd al voor de coronacrisis veel ingezet. De meerwaarde van deze laatste e-health toepassing bestaat uit de relatieve eenvoudigheid in het gebruik en dat het geschikt is voor een groot deel van de patiëntenpopulatie.
Videoconsulten worden als laagdrempelig ervaren
Zowel huisartsen als patiënten zien beiden een meerwaarde in deze laagdrempelige manier van contact hebben. Het stellen/beantwoorden van een vraag kan op elk gewenst moment van de dag. De toepassing ervan blijkt echter beperkt tot niet-urgente, kleinere vragen, veelal in combinatie met fotomateriaal. Een belangrijk struikelblok waar praktijken tegenaan lopen ligt op het ICT vlak. Consulten komen niet altijd direct binnen in het huisartseninformatiesysteem (HIS) en kunnen ook niet rechtstreeks vanuit het HIS beantwoord worden. Dit zorgt voor meer administratieve lasten die vooral beslag leggen op de tijd van de doktersassistent.
Geen fysiek contact, toch ‘gezien’
Videoconsulten zijn vorig jaar enorm toegenomen. Op deze manier krijg je als huisarts toch een beeld van je patiënt. De meerwaarde zit vooral in het voordeel dat jouw patiënt niet naar de praktijk hoeft te komen, maar toch ‘gezien’ kon worden. Uit het onderzoek blijkt dat huisartsen het e-consult vooral geschikt vinden voor het sturen van foto’s van huidafwijkingen, zoals tekenbeet, eczeem, moedervlekken, wonden etcetera en simpele vragen en voor het versturen van testuitslagen aan de patiënt. De ervaring is dat foto’s over het algemeen goed te beoordelen zijn en dat de meeste mensen met geschikte vragen komen voor het e-consult.
Telemonitoring ook na corona een blijvertje
Ook telemonitoring (zorgverlener monitort online wat patiënt thuis meet) is meer ingezet tijdens corona en biedt volgens huisartsen dezelfde meerwaarde, namelijk dat
risicopatiënten niet fysiek naar de praktijk hoeven te komen en toch onder controle kunnen
blijven. Ook na corona willen huisartsen telemonitoring blijven toepassen vanwege de toegevoegde waarde. Wel worden er nog verbeterpunten genoemd. Zo kunnen de metingen in veel gevallen nog niet direct geïntegreerd worden in het HIS, wat net als bij e-consulten extra handelingen met zich mee brengt. Verder zijn de kosten en de aanschaf van de meetapparatuur zoals bloeddruk- en saturatiemeters nu voor de huisarts of patiënt. Om de inzet van telemonitoring toegankelijker te maken is het volgens de huisartsen wenselijk dat dit wordt vergoed door de zorgverzekeraar.
Bekend maakt bemind
Uit de peiling onder zorgconsumenten, een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking, bleek dat de ervaring met het gebruik van e-health nog wel beperkt is. Patiënten die er wel gebruik van hebben gemaakt zijn er tevreden over. Zij rapporteren dat hun zorgvraag voldoende werd beantwoord. Consumenten die tijdens de coronacrisis meer gebruik zijn gaan maken van digitale manieren van communiceren blijken positiever over e-health dan consumenten die hier niet meer gebruik van zijn gaan maken. Ook de peiling onder chronisch zieken wees uit dat de panelleden die gebruik maakten van e-health tevreden zijn over deze contactvorm met de huisarts.
Toekomstbestendigheid e-health afhankelijk van vier factoren
Wij zijn ervan overtuigd dat e-health een belangrijk hulpmiddel blijft bij het ondersteunen van huisartsenpraktijken voor het leveren van zorg op afstand. Door het acute karakter van de corona-uitbraak zijn de bestaande toepassingen in rap tempo opgeschaald, maar een gedegen implementatie heeft meer tijd nodig. Om die implementatie te kunnen ondersteunen moet rekening gehouden worden met vier factoren: De administratieve last, de gebruiksvriendelijkheid, de technische en financiële ondersteuning en een grotere bekendheid van de e-health toepassingen bij patiënten.
Wilt u het volledige onderzoeksrapport “De rol van e-health in de organisatie van zorg op afstand in coronatijd” van het Nivel nalezen, klik dan hier
Familiedokters
Wil je een sparringpartner over e-health toepassingen in jouw huisartsenpraktijk? Familiedokters biedt ondersteuning aan huisartsenpraktijken op het gebied van bedrijfsvoering, financiën en coaching. Als je onderdeel wordt van Familiedokters, dan helpen wij jou om e-health een vast onderdeel te maken van de praktijkvoering.
Ervaar je moeilijkheden bij praktijkopvolging of -uitbreiding? Of ben je die startende huisarts die wel graag een praktijk wil overnemen maar zie je op tegen de complexiteit van de praktijkvoering? Familiedokters is er voor zowel de startende huisarts als de stoppende huisarts. Wij zetten al onze kennis en kunde in om huisartsen die willen stoppen zo goed mogelijk te begeleiden bij het overnametraject en om startende huisartsen een vliegende start te kunnen geven, zodat je wel het gemak, maar niet de zorgen van een eigen praktijk hebben ervaart.